Devlet Ana / Kemal Tahir | Kitap Yorumu

05:57





Kitap Adı: Devlet Ana
Yazarı: Kemal Tahir
Sayfa Sayısı: 616
Yayınevi: İthaki Yayınları
Puanım: 3/5
Goodreads Puanı: 4/5

Goodreads'teki Açıklama:

'Devlet Ana', Osmanlı kurulmadan önceki Anadolu'nun görünümünü ve Anadolu insanının özlemlerini anlatırken, onların güçlü, güvenli, adaletli bir devlete duyduğu ihtiyacı da açığa çıkarmaktadır. Kemal Tahir'in en önemli romanı olarak gösterilen 'Devlet Ana', onun düşünce yapısını da en iyi yansıtan eserlerinden biri sayılmaktadır.





"Yunus mu adınız? Ne demek?"
Gezgin ozan yere bakarak gülümsedi:
"Hak edemedik ki ad taşımayı daha biz, anlamı ola!"

 🌊 



Kitap, nasıl desem tam bir romandı, evet, tarihi bir kitaptan çok roman okudum. Ama ne yazık ki, beni rahatsız eden o kadar çok şey oldu ki... Sırf dilini gerçekten beğendiğim için puan verdim, ama onun haricinde okumuş olmak için okuduğum bir roman oldu, çok üzgünüm ki.

Bir yer var ki, bu benim ciddi anlamda rahatsızlık duyduğum yerlerden biriydi: Mavro'nun müslüman oluşu. Ki ona söylettikleri yalnızca Türkçe mealiydi şehadetin. Onda da "Oldu mu şimdi bu, bunun Arapça duası yok mu?" diye soran Bayhoca'ya karşı, "Biz Türk dili biliriz. Suyun geldiği yana 'Yukarı', gittiği yana 'Aşağı' deriz, Bayhoca, dilin anlaşılmazından hiçbir şey anlamazız, koca Tanrı'ya şükür!" diye cevap verilmesi... Hatta bu yerin altını çizip hemen altına da "?!!!" yazdım. Bu konular belki çok ayrıntı gözüküyor olabilir, ama ben bu konularda ciddi anlamda çok hassasım. Hele de şehadetin Türkçe anlamında "Tanrı'dan başka Tanrı yoktur" diye başlanması da beni çok rahatsız etti. Allah'tan başka ilah yoktur, demek bu kadar zor olmamalı, bence. Milliyetçi bir bakış açısıyla yazılmış, evet. Bana kalırsa milliyetçilik demek de bu değil. Bu kitaptan çok umutluydum, ilk başlarda önyargılarım da olsa içimde yine bir umut vardı. Yine demiyorum ki, kitap kötü. Aksine kurgusu güzel ama bir tarihi kitap gibi değil de başka türlü okursanız. Zaten kendisi de roman diye geçiyor, ama ben ister istemez kıyaslama yaptığım için böyle oldu belki de.

Daha benim saymadığım ama rahatsız olduğum birkaç yer daha var ama onları söylemeyeceğim. Dilimi tutuyorum. 

Ama onun dışında kelimeleri kullanışı çok hoşuma gitti. Türkçe'nin güzel kullanıldığı bir kitap olmuştu, zaten kendisi 1968 Türk Dil Kurumu Roman Ödülü'nü almış. Bu yönden dilini merak ediyorsanız, okumalısınız.


You Might Also Like

0 yorum

Like us on Facebook

Flickr Images